Asociația 
GAL Ținutul Verde

LEADER
2023-2027

LEADER
2014-2020

MENU

Informații generale privind implementarea SDL prin intermediul LEADER

Puncte tari / Puncte slabe / Oportunități / Amenințări

Analiza nevoilor de dezvoltare și a potențialului zonei

Puncte tari

  • Paşuni/pajişti cu o contribuţie importantă la stocare carbonului în sol
  • Terenuri forestiere
  • Gamă variată şi disponibilitatea ridicată de surse de energie regenerabilă
  • Experienţa autorităţii publice în accesarea şi implementarea proiectelor cu fonduri nerambursabile
  • Interes crescut pentru accesarea măsurilor non-agricole
  • Patrimoniu cultural şi natural bogat şi divers
  • Generaţii de tineri cu studii medii/superioare care deţin bune cunoştinţe de management şi maketing, cu potenţial în desfăşurarea de activităţi non-agricole
  • Existenţe rutelor feroviare
  • Număr şi importanţa căilor de comunicaţie rutieră
  • Apropierea de municipii/oraşe
  • Agricultură dezvoltată care a avut acces la fonduri europene
  • Modernizarea și dotarea agriculturii cu tractoare și mașini agricole
  • Festivaluri organizate ca atracţii turistice
  • Firme cu activitate non-agricolă cu cifra de afaceri în creştere
  • Existenţa târgurilor/pieţelor
  • Existenţa formelor reprezentative ale socieţii civile (ONG-uri) la nivel local
  • Existenţa unei infrastructuri locale care poate poate fi modernizată şi pe care se pot dezvolta servicii integrate şi adaptate nevoilor locale (medicale, sociale, culturale, etc.)
  • Existenţa unităţillor de învăţământ cu profil tehnic
  • Majoritatea UAT-urilor organizate în domeniul colectării controlate a deşeurilor
  • Înregistrarea sistematică a proprietăţilor în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară
  • Drumuri locale modernizate şi sistemele de alimentare cu apă şi canalizare
  • Dorința unor persoane de a iniția proiecte
  • Parte din UAT-uri situate aproape de orașul Pitești și Slatina
  • Experiență în implementarea programului LEADER
  • Domeniul public dispune de terenuri și construcții ce pot fi puse în valoare
  • Număr mare de proiecte accesate prin PNRR si Programe Naționale
  • Existența unei Rețele de Dezvoltare Rurală activă-vector de impulsionare a promovării cunoașterii și inovării.

Puncte slabe

  • Cunosţinţe insuficiente în ceea ce priveşte obţinerea şi utilizarea energiei regenerabile şi utilizarea de metode şi tehnologii care să contribuie la adaptarea, la schimbările climatice şi reducerea de GES
  • Eficienţa energetică redusă a instalaţiilor de încălzire
  • Acces relativ redus la resurse financiare pentru tineri şi femei antreprenori
  • Depopularea zonelor rurale cu accent pe populaţia tânără
  • Îmbătrânirea populației și scăderea natalității
  • Număr redus de locuri de muncă generat de capacitatea redusă a întreprinderilor cu profil neagricol de a genera locuri de muncă atractive
  • Rata de activitate şi rata de ocupare a femeilor relativ reduse
  • Rata crescută a şomajului, in special în rândul femeilor şi tinerilor
  • Nivel redus al veniturilor populaţiei
  • Servicii deficitare în domeniul sănătăţii şi serviciilor sociale
  • Acces limitat la internet şi la digitalizare
  • Acces limitat la reţele de alimentare în sistem centralizat cu apă potabilă şi canalizare
  • Resurse regenerabile insuficient puse în valoare
  • Tendinţe de alterare şi pierdere a moştenirii culturale şi a tradiţiilor, precum şi starea de degradare a monumentelor istorice
  • Ponderea crescută a populaţiei locale aflată în risc de sărăcie sau de excluziune socială, în special în rândul populaţiei tinere cu vârstă până în 18 ani
  • Lipsa utilajelor şi echipamentelor necesare întreţinerii reţelei de drumuri locale şi a sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare din patrimonial UAT-urilor
  • Grad scăzut de informare a populației cu privire la oportunități în domeniile sănătate,educație,social etc.
  • Mentalități învechite cu privire la schimbări de loc de muncă, reconversie profesională, schimbări climatice, economie circulară
  • Promovare slabă a valorilor culturale și de patrimoniu
  • Nivel scăzut de informare asupra posibilităților de dezvoltare
  • Lipsa de cunoștințe în domeniul economiei sociale
  • Parteneriatele public-private sunt aproape inexistente.

Oportunități

  • Ponderea crescută a populaţiei active la nivel local
  • Consolidarea economiei și crearea de noi locuri de muncă prin afaceri noi de tip start-up pentru tineri și femei
  • Materie primă din agricultură pentru activităţi non-agricole
  • Modernizarea serviciilor publice locale prin proiecte de investiții și servicii cu integrarea componentelor care vizează mediul, schimbările climatice, cultura, patrimoniul etc.
  • Realizarea unor proiecte care sa răspundă la o nevoie comună mai multor UAT-uri
  • Valorificarea capitalului uman prin soluționarea problemelor cu care se confruntă copiii din grupuri vulnerabile , integrarea socială a acestora prin activități integrate
  • Existența GAL-ului și a programului LEADER care ajută la creșterea nivelului de trai și la reducerea gradului de sărăcie
  • Resurse naturale pentru producerea energiei neconvenționale
  • Posibilități în inițierea proiectelor de cooperare care aduc plus valoare în Teritoriu
  • Inovarea și Voluntariatul-concepte atractive pentru tineri care pot fi utilizate în diferite proiecte
  • Nivelul crescut al utilizatorilor de calculatoare conectate la internet -potențial insuficient utilizat
  • Sprijin UE pentru servicii de formare și consultanță
  • Investițiile în infrastructura de bază și servicii conduc la creșterea atractivității teritoriului
  • Noua tendință de flexibilizare a relațiilor de muncă, munca la domicili/munca remote
  • Influența pandemiei de Covid-19 asupra trendului migrației populației din oraș la sat
  • Dezvoltarea accelerată a e-comerțului
  • Tendința ruralului românesc de a deveni o destinație importantă
  • Creșterea cererii de produse locale și de calitate
  • Oportunitatea dezvoltării de parteneriate private sau public-private.

Amenințări

  • Creşterea temperaturii şi reducerea cantităţii de precipitaţii din cauza schimbărilor climatice
  • Izolarea unor sate se accentuiază odată cu depopularea, afectând coeziunea teritorială
  • Vânzarea produselor agricole cu valoare adăugată mică
  • Creșterea dependenței de lanțurile de aprovozionare lungi
  • Serviciile socio-medicale slab dezvoltate
  • Efectul concurențial al spațiului urban
  • Cultură antreprenorială scăzută și număr redus al antreprenorilor femei și tineri
  • Interes scăzut al sistemului bancar în finanțarea micilor întreprinzători
  • Pierderea tradițiilor și a moștenirii culturale din cauza lipsei fondurilor pentru întreținere și promovare
  • Legislație în continuă schimbare
  • Mentalități învechite cu privire la schimbări de loc de muncă, reconversie profesională, schimbări climatice, economie circulară
  • Soluții limitate în vederea incluziunii sociale
  • Neadaptarea capacităților serviciilor de consultanță, din punct de vedere cantitativ și calitativ,la nevoile de finanțare
  • Impactul negativ al pandemiei provocate de COVID-19 în dezvoltarea economică și socială
  • Competiția accentuată de fenomenul globalizării accelerate
  • Cererea diversificată de competențe necesare forței de muncă și reacții de adaptare întârziate ale sistemului de învățământ
  • Lipsa sau cunoștințe profesionale insuficiente de marketing, comunicare, bussines care să contribuie la valorificarea patrimoniului local
  • Lipsa stimulării financiare a personalului specializat din administrațiile locale pentru activități suplimentare care duce la limitarea capacității de a derula proiecte și la emigrarea către spațiul rural și/sau comunitar.

Identificarea nevoilor

N1 - nevoia 1

stimularea dezvoltării sectorului neagricol și creșterea veniturilor alternative pentru femei și / sau tineri (între 18 și 30 de ani)

N2 - nevoia 2

creșterea numărului de locuri de muncă în sectorul neagricol în teritoriu 

N3 - nevoia 3

diminuarea gradului de sărăcie a populației, creșterea atractivității zonei și reducerea migrației către zonele urbane

N4 - nevoia 4

creșterea nivelului de trai a populației din teritoriul GAL Ținutul Verde

N5 - nevoia 5

promovarea incluziunii sociale și a nediscriminării

N6 - nevoia 6

conservarea și valorificarea durabilă a patrimoniului natural și cultural, material și imaterial

N7 - nevoia 7

creșterea gradului de instruire în domeniul mediu și climă

N8 - nevoia 8

creșterea gradului de incluziune social atât la nivelul populației de etnie romă cât și pentru alte categorii de grupuri vulnerabile

N9 - nevoia 9

îmbunătățirea comunicării instituționale (autorități și cetățeni) și a informării

N10 - nevoia 10

îmbunătățirea infrastructurii, dotarea și / sau eficientizarea energetică a spațiilor pentru asigurarea de servicii sociale

N11 - nevoia 11

crearea / modernizarea și dotarea infrastructurii destinate activităților recreative și de agrement

N12 - nevoia 12

modernizarea și / sau dotarea infrastructurii necesare creșterii capacității de furnizare a principalelor servicii pentru comunitate

N13 - nevoia 13

reconstrucția mentalităților într-o lume a schimbărilor sociale

N14 - nevoia 14

reducerea decalajelor între persoanele cu venituri și persoanele vulnerabile

N15 - nevoia 15

creșterea gradului de colaborare și implicare a autorităților publice locale cu comunitatea pentru a asigura performanța teritoriului

N16 - nevoia 16

complementaritatea infrastructurii de bază cu infrastructuri la scară mică

N17 - nevoia 17

înființarea de centre fizice (tip adăpost) de găzduire a câinilor fără stăpâni, inclusiv identificarea, prinderea, sterilizarea și igienizarea acestora

N18 - nevoia 18

creșterea gradului de valorificare a resurselor naturale

N19 - nevoia 19

promovarea tradițiilor și obiceiurilor locale

N20 - nevoia 20

cooperarea între gal-uri pentru a pune în comun competențe și expertize specifice fiecărui teritoriu

Componența parteneriatului și procesul de implicare a comunității în dezvoltarea strategiei

Parteneriatul GAL Ţinutul Verde cuprinde un număr de 80 parteneri din care 59 sunt privaţi şi 18 sunt publici (UAT-uri). Dintre partenerii privaţi, 45 sunt agenţi economici, 13 sunt reprezentanţi ai societăţii civile şi o persoană fizică relevantă. Parteneriatul este echilibrat şi reprezentativ pentru zonă. Caracterul incluziv și nediscriminatoriu al Parteneriatului Asociației GAL Ținutul Verde înseamnă ”informație, gândire, acțiune și atitudine în același timp” cu scopul realizării PERFORMANȚEI în Teritoriul acoperit de intervențiile propuse prin SDL, valorizând în esență două concepte de bază: unicitate (parteneriat de tip LEADER ca inițiativă de jos în sus în care dezvoltarea locală este plasată sub responsabilitatea comunității) și diversitate (parteneriat privat - public cu o componență echilibrată reprezentată de sector public, sector privat și societate civilă din diverse domenii și categorii de interes, cu reprezentanți inclusiv tineri și femei, respectând principiul promovării egalității între bărbați și femei și a integrării de gen, principiul nediscriminării pe criterii de sex, origine rasială sau etnică, religie sau convingeri, handicap, vârstă sau orientare sexuală. Interesul comun al partenerilor este de a dezvolta durabil şi integrat comunitatea şi de a realiza acţiuni comune în acest sens, de a direcţiona iniţiativele locale către o viziune adaptată nevoilor locale de a crea plus valoare pentru Teritoriu care să ducă la îmbunătăţirea calităţii vieţii, printr-o IMPLICARE participativă, de jos în sus, reprezentând cheia implementării schimbării în Teritoriu.

Descrierea interesului și implicării în dezvoltarea teritoriului a partenerilor din cadrul fiecărui sector:

Autoritățile publice locale

UAT-urile au un INTERES PUBLIC care se manifestă prin implicarea și realizarea de acțiuni, prin asumarea unei poziții având ca scop și fundament binele comunității, obținând un beneficiu general comun cu rezultate dezirabile în Teritoriu, consolidând modernizarea și menținerea Satului românesc. Experiența individuală, acumulată în urma implementării proiectelor derulate cu fonduri europene, pusă în comun, va fi în folosul creionării Performanței în Teritoriu.

Sectorul privat

Preocuparea comună și interesul partenerilor privați este aceea de a identifica noi soluții și metode de rezolvare a problemelor Teritoriului implicându-se cu experiența acumulată pe fiecare domeniu economic în dezvoltarea echilibrată a acestuia. Partenerii privați reprezintă pentru teritoriu model de dezvoltare generator de valoare adăugată orientat în principal spre îmbunătățirea calității vieții, cu o viziune la nivelul Teritoriului de trecere de la conformitate la Performanță.

Societatea civilă

ONG-urile din Teritoriul GAL Ţinutul Verde reprezintă un „barometru” al comunităţii pe linie culturală, socială, reînvierea tradiţiilor locale, mediu, învăţământ, agricultură, etnii, inclusiv rome, care pot juca un rol fundamental în identificarea unor probleme ce ar putea fi trecute cu vederea de către autorităţile publice dacă nu s-ar afla în Parteneriat, iar prin utilizarea resurselor umane proprii, a capacităţii lor organizatorice le pot sprijini în realizarea obiectivelor lor.

Acțiunile realizate pentru implicarea comunității în procesul de elaborare a SDL

În elaborarea Strategiei de Dezvoltare Locală pentru perioada 2023 - 2027 a fost implicată comunitatea în realizarea unui set de activități derulate în cadrul proiectului ”De la conformitate la performanță - Asociația GAL Ținutul Verde” finanțate prin sub-măsura  ”Sprijin pregătitor, susținute de dezbateri publice și întâlniri ale partenerilor cu livrabile materiale de informare, chestionare, minute ale întâlnirilor, liste de prezență și distribuire a materialelor către participanți și fotografii relevante. Activitățile de animare, informare și consultare au fost realizate cu Scopul identificării nevoilor reale ale Teritoriului GAL Ținutul Verde fiind pus în aplicare principiul LEADER, conform căruia Dezvoltarea Locală este plasată sub responsabilitatea Comunității. Activitățile care s-au realizat pentru cele 18 UAT-uri componente ale Teritoriului GAL Ținutul Verde au fost următoarele: 18 dezbateri publice(cate una in fiecare UAT component) cu rezultat 372 chestionare, 3 intalniri ale partenerilor cu rezultat 160 chestionare. În urma realizării activităților au fost identificate nevoile, s-au stabilit obiectivele SDL, sau identificat tipurile de intervenții corelate cu Tema unificatoare, PERFORMANTA IN TERITORIU, s-a conturat pe etape SDL-ul și în cea de a 3-a întâlnire a Partenerilor s-a validat.

Pe site-ul Asociației GAL Ținutul Verde prin secțiunea Sub-măsura 19.1 - Sprijin pregătitor - SDL 2023 - 2027 a fost postat Calendarul dezbaterilor publice și a celor 3 întâlniri ale partenerilor, Afiș informativ și Programul achizițiilor fiind asigurată transparența activităților realizate și respectarea dreptului la liberă exprimare.

Pe toată perioada de implementare a proiectului au fost respectate elementele de identitate vizuală. Au fost amplasate la sediu și la Sucursala Bârla câte o plăcuță informativă privind implementarea proiectului .

Copyright © 2016 - 2024 GAL Ținutul Verde - Toate drepturile rezervate. Informațiile și documentele furnizate în acest portal web sunt distribuite GRATUIT și nu sunt destinate comercializării. 
Acest portal web nu reprezintă poziția oficială a Comisiei Europene. Întreaga responsabilitate referitoare la corectitudinea și coerența acestor informații aparține celor care administrează site-ul.
webdesign & hosting by